Julkkarihumua: Tomi Kontion Erämailla

Syksyn kirjasato on nyt parhaimmillaan! Eilen juhlistimme Tomi Kontion odotettua Erämailla-teosta. Kontio juhlii tänä vuonna myös 30-vuotista kirjailijuuttaan, joten juhlaan oli monta hyvää syytä. 

Erämailla on kirja isästä ja pojasta, heidän yhteisistä vaelluksistaan pohjoisen Lapin erämaissa.  

"Uskon, että tämä kirja kuvaa suhteellisen totuudenmukaisesti minun ja poikani välistä vuorovaikutusta, mutta kaikesta kirjoitetusta otan täyden vastuun, jokaisesta vuorosanasta ja tunteenilmauksesta. Poika on 'poika', koska hänessä on kolmannes totta, kolmannes fiktiota ja puolet jotain muuta – mitä se sitten tarkoittaakin. Ehkä runoutta", kirjoittaa Kontio kirjassaan.

Retket erämaissa palauttavat isän mieleen vanhoja muistoja, kipeitäkin, mutta nykyisyys pojan kanssa on täynnä lämmintä huumoria, hiljaa elettyjä yhdessäolon hetkiä ja henkeäsalpaavia luontoelämyksiä.

"Ennen kaikkea haluaisin välittää näillä esseillä tai tarinoilla rakkautta maisemaan, joka antaa minulle paljon, ja ottaa minulta paljon. Herkistää ja raastaa. Ja vaikka maisema ei ole minun – ja koska se ei ole minun – sitä on juuri sen vuoksi varjeltava ja suojeltava, juuri nyt enemmän kuin koskaan, kun lajeja katoaa, kun kokonaisia luontotyyppejä häviää. Luonto köyhtyy – minun takiani. Meidän. Ihmisten."    


Kiitos Kontiolle mieltä rikastuttavasta kirjasta!